2015. november 22., vasárnap

Bemutatjuk Barbit, mosolyvári angol tanárnéninket ! :)

Régóta készültünk már rá, hogy mesélünk arról, miért is tartjuk fontosnak a Mosoly- és KalandVárban a gyermekek megismertetését az idegen nyelvvel már ebben a fiatal korban? Hogy miért is döntöttünk úgy már a Családi Napközijeink létrejöttekor, hogy  heti programunk állandó eleme lesz a gyermekek játékos angolórája?


 Az már csak hab volt a tortán, hogy tervünk megvalósításához találtunk egy olyan fantasztikus "tanárnénit", akit az évek alatt nálunk megfordult több száz gyermek az első pillanattól elfogadott, és egyszerűen imádott! Ez a mai napig így van! Aki képes a legnyűgösebb, legzárkózottabb törpikét is egyik pillanatról a másikra jókedvre deríteni, megtornáztatni, megénekeltetni a foglalkozásain, mindezt úgy, hogy meg sem szólal magyarul.


Kitől is lenne tehát hitelesebb az érvelés a gyermekek korai nyelvtanulásáról, mint Barbitól, mosolyvári tanárnéninktől. Fogadjátok tehát szeretettel az ő gondolatait. :)

  

"A kisgyerekkori nyelvtanulás téma bizony darázsfészek! Rengeteg tudományos alapú és tudományosságot nélkülöző vélemény kering ugyanis, amik nem egyszer anekdotikus alapokat kevernek részigazságokkal. Hallunk csodagyerekekről, akik egy hét alatt megtanultak angolul a Tom és Jerry-ből, egyesek pedig tudni vélik, hogy heti egy 20 perces nyelvóra totyogó korban biztosan diszlexiát okoz.

 










Az igazság sokkal prózaibb.
Kutatások azt támasztják alá, hogy létezik egy bizonyos kritikus periódus a nyelvelsajátítás szempontjából (ami kb. 7-9 éves korig tart), amikor a kicsik könnyebben sajátítanak el grammatikai és fonológiai mintákat. Igaz az is, hogy az első néhány évben az agy plaszticitása elképesztő sebességgel változik, idegi kapcsolatok alakulnak ki, mindez nagyban függ attól, hogy a gyermeket milyen stimulusok érik. 
(Kétnyelvű gyermekek agyát vizsgálva arra lehet következtetni, hogy amennyiben a gyermek több nyelven történő kommunikációnak van kitéve, akkor egészen más mintázatú lesz az agy, ami későbbiekben megkönnyíti számára akár harmadik, negyedik nyelv elsajátítását is.) Mindezeket akár ki is használhatjuk, de persze nem vesztünk akkor sem sokat, ha a gyermek nem tanul kicsiként nyelvet.

 








Azt semmiképp sem kell várni ezektől a piciktől, hogy a mi többnyire egynyelvű környezetünkben villámgyorsan megtanuljanak bármilyen idegen nyelvet.
Mi az, ami elvárható, mi a mi megközelítésünk a MosolyVárban?




  • Mint minden foglalkozáson, az angolon is elsősorban érezzék jól magukat, élményekkel gazdagodjanak
  • Tapasztaljanak, tanuljanak a világról, hetente egyszer úgy is, hogy közben valaki angolul beszél hozzájuk. Szokják meg, hogy az anyanyelvükön kívül más nyelven is lehet kommunikálni
  • Olyan alkészségeket fejlesztünk, amik később képessé teszik őket arra, hogy bármilyen idegen nyelvet könnyedén tanuljanak (nagy mozgások, finommotorika, dolgok felismerése, érzékek használata, szociális készségek, stb.)

     










    Mit tehetünk otthon, hogy még jobb barátságba kerüljön a csemeténk az idegen nyelvvel?
    Mint sok minden másban, itt is az egyik leghatékonyabb módszer a példamutatás. Lássa a gyerek a szüleit idegen nyelven beszélni, esetleg nyelvet tanulni, hogy majd az iskolában ne legyen ez is csak egy tantárgy.
    Szerencsére tele van az internet mindenféle idegen nyelvőóű mókával. Dalokkal, mesékkel, játékokkal, nyugodtan mazsolázzon köztük. (Persze felügyelet mellett, ésszerű mennyiségben :))




    Az esti mese is lehet angolul is néha, a fürdéskor is énekelhetünk ezt-azt angolul.
    Lényeges, hogy amennyiben a gyermek nem vevő rá, semmiképpen se erőltessük.





    Ha bármilyen kérdés merülne fel ezzel kapcsolatban, bátran írjatok a barbyorama@gmail.com email címre, készséggel válaszolok.

    2000 óta vagyok angoltanár, a Pannon Egyetem angol nyelvtanár szakán végeztem. Alapvetően Balatonfüreden dolgozom szabadúszó nyelvtanárként, dolgoztam már oviban, általános iskolában és gimnáziumban is. Apró gyermekektől kezdve üzleti angol oktatásán és vizsgafelkészítésen keresztül foglalkozom még mentorálással, tananyagfejlesztéssel, szakmai blogger vagyok. Részt veszek egy sor nemzetközi és hazai szakmai szervezet munkájában is, különösen érdekel a digitális technológia, a szórakozva tanulás és a tankönyv nélküli megközelítés. Az interneten Barbi Bujtas illetve Barbibu művésznéven találtok meg :) "





    Nincsenek megjegyzések:

    Megjegyzés küldése